Interwałowy trening metaboliczny – co warto o nim wiedzieć?

Interwałowy trening metaboliczny – co warto o nim wiedzieć?

Proces zrzucania tkanki tłuszczowej jest skomplikowany i u każdego przebiega w trochę inny sposób. Jego stałym elementem jest trening, przyśpieszający gubienie kilogramów oraz ujędrniający skórę, która dostosowuje się do nowego kształtu ciała. Ważne, aby ćwiczenia przynosiły oczekiwane efekty poprzez stopniowe spalanie kalorii. Nie ma jednego sprawdzonego zestawu ćwiczeń odchudzających. Dla jednych idealną metodą będą długie ćwiczenia aerobowe lub interwałowe, podczas gdy inni skorzystają bardziej z krótkich, ale intensywniejszych ćwiczeń metabolicznych.

A gdy dojdzie do połączenia?

Ze względu na długi czas trwania aerobiku, włączenie do niego ćwiczeń innych niż tlenowe jest dość skomplikowane. Co innego HIIT, czyli trening interwałowy, gdzie tempo i intensywność ćwiczeń ciągle się zmieniają. Naprzemienne etapy to momenty, w których dajemy z siebie wszystko, a następnie mamy chwilę odpoczynku. Dla zwiększenia efektów HIIT łączy się z ćwiczeniami metabolicznymi, które podwyższają tempo naszego metabolizmu. W wyniku tego kalorie są spalane nawet przez kilka lub kilkanaście godzin po skończeniu treningu. Połączenie tych dwóch typów ćwiczeń zaowocowało powstaniem tabaty, czyli interwałowego treningu metabolicznego. Polecany jest on osobom nie bojącym się wysokiej intensywności, a do tego mającym mało czasu na aktywność fizyczną.

Korzyści z tego typu treningu

„Dzięki tym ćwiczeniom zrzucisz 6 kilogramów w ciągu miesiąca…” – takie obietnice nastawiają nas raczej sceptycznie. Tymczasem tabata rzeczywiście przynosi efekty. Cztery minuty, w trakcie których maksimum naszych możliwości przeplata się z regeneracją, dają faktyczne efekty. Inne korzyści płynące z tabaty, to polepszenie kondycji poprzez przystosowywanie organizmu do intensywnych ćwiczeń. Pamiętajmy jednak, że dobrze wykonana tabata sprawi, że po czterech minutach ćwiczeń będziemy całkowicie “wypompowani” – dlatego osoby początkujące lub ze znaczną nadwagą raczej powinny skupić się na lżejszym treningu, najlepiej pod okiem doświadczonego trenera personalnego.

Jak ćwiczyć tabatę?

Schemat tabaty jest bardzo prosty i wykorzystuje się w nim przede wszystkim obciążenie własnego ciała. Cała sesja treningowa trwa cztery minuty i występuje w niej 20 sekund ćwiczenia na maksymalnych obrotach, po czym następuje 10 sekund przerwy. Tego typu trening wykonujemy maksymalnie 3-4 razy w tygodniu.

Skontaktuj się ze mną i umów na bezpłatny trening
516 027 394